pondělí 1. května 2017

Celožitňák- Celožitný kváskový chléb


Tomuhle říkám řetězová reakce.Recept na "celožitňák" ,který se dá jíst, se ke mě dostal od mojí mamky,která ho objevila na blogu "nuselskýkuchty", která ho objevila na Fb chlebové skupině. Nemohla jsem jinak než ho zkusit.
Plavková sezóna se blíží mílovými kroky a já pořád vypadám jak medvěd před zimním spánkem.
Tak hurá do toho a...vždyť to znáte.

RECEPT:

Kvásek:
350g žitné chlebové mouky
350g vody (nebo 50/50 podmáslí) já dala vodu
1 lžíce startovacího kvásku

Těsto:
150g žitné chlebové mouky
2 lžičky soli
1 lžička melasy,sladěnky nebo medu

Kvásek zamícháme a necháme cca 12 hodin odpočívat.Je dost hustý,ale to nevadí.Já nechávám kvásek přes noc. Druhý den (začínám ráno a v poledne už mám pečeno) přimícháme zbytek surovin.Těsto je pěkně lepivé. Necháme kynout 1,5-2 hodiny. Po vykynutí si naolejujeme pracovní pult a těsto vyklopíme. Ruce si namočíme do vody,aby těsto nelepilo. Několikrát ho natáhnu, přeložím a nakonec vytvarujeme bochník, který vložíme do moukou vysypané ošatky. Stačí malá, chleba je také menší. 
Opět necháme 2 hodiny kynout. Půl hodinky předem si roztopíme troubu na 250 stupňů, do prostřed vložíme plech na chleba a na dno pekáček na vodu.
Chleba vyklopíme na horký plech, dáme do trouby. Na dno do pekáčku nalijeme sklenici vody a rychle zavřeme.
pečeme 10 minut na plný výkon, dále 10 minut na 230 stupňů a nakonec snížíme na 200 a dopékáme 35 minut.
Po upečení necháme vychladnout na kovové mřížce. Krájíme až po úplném schladnutí, jinak bychom si zničili střídku.
Obvykle bývá nejlepší až druhý den, ale u nás tak dlouho většinou nevydrží.
Skladujeme zabalený v utěrce ( dočetla jsem se, že v igelitu chleby chytí rychle plíseň )


                            Tak pečení chleba zdar a hubnutí do plavek nazdar :)

Žádné komentáře:

Okomentovat